zaterdag 24 maart 2012

40 dagen ZINspiratie week 5 'een weg te gaan'

Zaterdag 31 maart – dag 34 ‘een beetje vertrouwen’

Have a little Faith – door Ilse de Lange




Als de weg zo donker wordt dat je niets meer ziet
laat mijn liefde er een vonk van licht op werpen
heb een beetje vertrouwen in mij.


Als je alleen nog maar geloven kunt in de tranen die je huilt
Geef mijn armen vol liefde dan een kans
heb een beetje vertrouwen in mij.


Als je wat verborgen is in je hart
niet zo gemakkelijk zegt
kom dichterbij
fluister maar om te beginnen
heb een beetje vertrouwen in mij


als je met je rug tegen de muur staat
draai je dan om en zult zien
ik vang je, ik vang je op in je val,
heb een beetje vertrouwen in mij.


ik houd al zolang van je
verwacht niets terug
alleen dat je een klein beetje vertrouwen in me hebt
de tijd is onze vriend,
er komt geen einde aan
heb maar een beetje vertrouwen in mij
ik houd je overeind..



Vrijdag 30 maart – dag 33, psalm 8

Mijn heerlijkheid is
dat ik u mag noemen.
Heeft de aarde een stem? De hemel?
Dat ik het ben die zegt: u bent!
Ik, geen ijle engel:
bij vleze nog in staat aan U te denken,
het werk uwer handen te noemen
over velden, door zeeën.
Mijn weg een weg naar u te noemen,
vinden.                                                  Lloyd Haft



donderdag 29 maart - dag 32 'bloesem'

Geen boom meer zijn
verinnigen tot twijg

bloesem worden
gewichtloos
wiegen tegen de wind      Ellen Warmond




woensdag 28 maart - dag 31 - 'hoe kostbaar is een kwetsbaar mens'

Verraadt ons aller angst zich niet
in wie het leven weerloos liet?

De glasglans stemt de blazer mild.
De kaarsvlam vormt de hand tot schild.

De krokus wijst beton zijn grens.
Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens.   Okke Jager



Dinsdag 27 maart - dag 30 'vertrekken...'

Vertrekken is allereerst uit zichzelf treden
de korst van egoïsme stukbreken,
die ons gevangen tracht te houden in ons eigen 'ik'.


Vertrekken, dat is ophouden rond zichzelf te draaien,
alsof men het middelpunt van de wereld en het leven was.


Vertrekken, dat zich niet laten opsluiten binnen de problemenkring
van het wereldje waartoe we behoren;
hoe belangrijk dat ook mag zijn, de mensheid is veel groter -
en die moeten we juist dienen.


Vertrekken, dat is geen kilometers verslinden
zeeën oversteken, of supersonische snelheiden bereiken.

Het is in de allereerste plaats
zich openstellen voor anderen,
hen ontdekken, hen tegemoet gaan.  Dom Helder Câmara



Maandag 26 maart - dag 29 'omarm me toch..'

http://www.youtube.com/watch?v=wOSQyOzMSvE

Omarm me toch, mijn God,
ik laat mijn tranen stromen.

Luister, toe,
hoe ik bitter huilen moet,
om u roep.


Sytse Buwalda, countertenor
The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands
o.l.v. Pieter Jan Leusink
Bron van de tekst: Ria Borkent,
Matteüs Passie


Zondag 25 maart – 5e zondag

De zondagen zijn feestdagen, en tellen niet mee bij de 40 stappen naar Pasen – elke zondag vieren we eigenlijk al de opstanding

Tekst  uit de Bijbel van deze zondag: Johannes 12:24, Waarachtig, ik verzeker u: als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.


Als een graankorrel
afdalen in de duisternis
van de zwarte aarde.
Je toevertrouwen aan
dat wat je breekt,
zodat kiemkracht ruimte krijgt.
Vertrouwen op levenskracht
die doorbreekt;
uit het duister
naar het licht,
vruchtbaar leven wordt,
opnieuw,
geboren.
Brood voor velen.


Gelezen in Trouw: “Aan bevlogenheid gaat gemis vooraf. Bevlogenheid betekent uitkomen voor wat je raakt, maar waaraan je nog twijfelt. Wat is het dat mij ten diepste drijft? Als ik dat wil weten, moet ik mezelf afpellen en kom ik onvermijdelijk uit bij lastige eigenschappen en emoties. Bij schaamte, jaloezie, bij de rottige karaktertrek om altijd aardig gevonden te willen worden. Maar juist die emoties geven belangrijke informatie.” (Marja den Boer, schreef een boek over bevlogenheid)

Thema van deze week ‘een weg te gaan’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten