zaterdag 10 maart 2012

40 dagen ZINspiratie week 3 'geraakt'

  Vrijdag 16 maart – dag 21 ‘ontvankelijk’

Ontvankelijk blijven. – Uit nederigheid.
En om je zachtheid te redden.
Ontvankelijk blijven – en danken.
Hiervoor: dat je mag luisteren, zien, begriijpen -

Succes – ter ere van God of tot je eigen eer,
om de vrede onder de mensen of om je eigen vrede?
Het antwoord is beslissend voor het resultaat van je streven.


Dag Hammerskjold, secretaris-generaal van de VN van 1953 tot hij bij een vliegtuigongeluk omkwam in 1961.

En nog een liedje: ’Ik zou wel eens willen weten’ van Jules de Korte http://www.youtube.com/watch?v=cFlJ6EvicF0

Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de bergen zo hoog
Misschien om de sneeuw te vergaren
Of het dal voor de kou bewaren
Of misschien als een veilige stut voor de hemelboog
Daarom zijn de bergen zo hoog
Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de zeeen zo diep
Misschien tot geluk van de vissen
Die het water zo slecht kunnen missen
Of tot meerdere glorie van God die de wereld schiep
Daarom zijn de zeeen zo diep
Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de wolken zo snel
Misschien dat 't een les aan de mens is
Die hem leert hoe fictief een grens is
Of misschien is het ook maar eenvoudig een engelenspel
Daarom zijn de wolken zo snel
Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de mensen zo moe
Misschien door hun jachten en jagen
Of misschien door hun tienduizend vragen
En ze zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe
Daarom zijn de mensen zo moe



donderdag 15 maart – dag 20 ‘de wereld’

psalm 123, door Huub Oosterhuis

Zoals mijn kind van vijf
met grote ogen naar mij kijkend
al mijn bewegingen volgend

mijn gezicht ziet verharden
als ik oog in oog sta
met de verachters van de vreemdeling

en hoe ik ziende de wereld
blind van tranen mij neerwerp
voor de troon van recht en vrede

zo, denk ik, ziet Gij mij ook


Hoe breekbaar we zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=SAZmIpt7zmo



woensdag 14 maart - dag 19 'beschikbaar'




Armoede
is het beschikbaar stellen van je rijkdom

Gehoorzaamheid
is het beschikbaar stellen van je inzet

Celibaat
is het beschikbaar stellen van je hart,
van je aandacht
- iets prijsgeven van je privé-domein.

Door beschikbaarheid
keer je jezelf binnenstebuiten:
dodelijk voor je ego,
ruim baan voor God.

uit de leefregel van de Nikola-communiteit, een oecumenische leefgemeenschap, sinds 1964 gevestigd aan de Utrechtse Maliesingel. Kloosterlingen leggen een gelofte van armoede, gehoorzaamheid en celibaat af als ze intreden; in deze leefregel is er een eigentijdse verwoording gevonden van deze leefregels. zie: http://nikola-kommuniteit.nl/


Dinsdag 13 maart – dag 18 ‘een lied’

Zangles- Hein Stufkens

Ik zong dit liedje al te lang,
Het liedje zo braaf, zo bang
Zo in de maat, zo afgestemd
Zo aangepast en zo geremd
Toen zei de meester, Stop
Zing nu jezelf! En ik hield op en
Keerde tot mijzelf in. En zin voor zin
Welde uit vreemde, diepe bron
Een lied waar ik van leven kon



Maandag 12 maart – dag 17 ‘geen verweer’ 


Ik ben geen engel
Die verlossing brengt
Ben vleugellam
Sinds ik geboren ben
Al lijkt het soms
Of ik gewapend ben
Ik heb geen verweer

Ik dans niet meer
Op een gemaskerd bal
Dans op een koord
Al weet ik dat ik val
Open mijn armen
Voor wat komen zal
Ik heb geen verweer

Het is de tegenslag
Die sterker maakt
Al weet ik niet
Waarom de wereld draait
Het is de liefde
Die mij binnenlaat
En ik heb geen verweer

Wat je ook van mij maakt
Of in mij ziet
Wie ik ben
Dat weet ik zelf niet
Tast in het duister
Op elk gebied
Ik heb geen verweer

Ik sta hier en
Ik weet niet meer waarom
Ik dacht dat ik mezelf
Verklaren kon
Jouw ogen zijn
Voor mij de horizon
En ik heb geen verweer

Als jij ooit op een dag
In wit gekleed
Door de muren
Van mijn weerstand breekt
En aan mij vraagt
Of ik mij overgeef
Dan heb ik geen verweer

De bladeren vallen
Waar de wind ze waait
Zoals deze woorden
Die ik achterlaat
En of de liefde wel
Of niet bestaat
Ik heb geen verweer

Ik sta hier en
Ik weet niet meer waarom
Ik dacht dat ik mezelf
Verklaren kon
Jouw ogen zijn
Voor mij de horizon
En ik heb geen verweer




Zondag 11 maart
De zondagen zijn feestdagen, en tellen niet mee bij de 40 stappen naar Pasen – elke zondag vieren we eigenlijk al de opstanding

Vandaag wordt in veel kerken het verhaal gelezen waarin Jezus handelaars eigenhandig de tempel uit zwiept. Wèg uit het huis van God, met jullie.. de muntstukken rollen over de grond, de kraampjes gaan op de kop. Geen schreeuwerige braderie op een plek waar stilte zou kunnen heersen. Geen verkooppraat op een plek waar het gaat over relatie, over aandacht.

Heilige woede
als een zweepslag;
vuur spuwende ogen
van een eenling -
dapper
roekeloos
ergerlijk.
Als het Jezus niet was zou je zeggen… ‘die’s gek’.
Geld dat rolt,
oorverdovend
middelpunt
van aandacht.


Heilige woede -
wat verdient je kwaadheid,
wat is woede waard?
Wat raakt je..?

thema van deze week: 'geraakt'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten