zaterdag 31 maart 2012

40 dagen ZINspiratie - Stille Week 'door het donker...naar het licht'

Stille zaterdag 7 april, dag 40


Goedheid is sterker dan slechtheid, liefde sterker dan haat
licht is sterker dan duister, leven sterker dan dood
hoopvol zijn wij, sinds Hij ons liefhad.
lied dat we zongen afgelopen week, tekst bisschop Tutu
**
Op de vloer van het zijn ligt de angst.
Of is er geen vloer en is dat de angst
van het hart dat verlangt
en schreeuwt om een hand die vangt?

Tot de vloer van het zijn daalde Eén
en vond er geen vloer, doodschrik alleen.
Toen, met al onze last,
hing Hij aan God, hield Hij zich vast.

Op de vloer van mijn zijn staat de rust.
Werd Hij niet die vloer, is dat niet die rust,
die hand die ons houdt,
door geen tevergeefs vertrouwd? Inge Lievaart

**

columnist Jean Jacques Suurmond over stilte

In gebed gaat het vooral om zwijgen. (..) Zolang we vragen, blijven we gevangen in onze eenzaamheid. Want in het antwoord ontvangen we slechts de 'ijzige echo' van onze eigen wensen en behoeften. Echt de ander ontmoeten, in zijn of haar uniekheid, begint daar waar niets meer verwacht wordt, waar stilte is.Gebed is oefening van die stilte, en daarmee van de liefde.
Dit werpt een nieuw licht op het gebed van Jezus aan het kruis ´Mijn God, waarom heb je mij verlaten?´ Het bleef stil. (..) Zijn stilte verbreekt de relatie met ons niet, maar geeft de grens aan: God is voorbij ons denken. en verlangen. Pas op die grens kunnen we een werkelijke relatie met hem aangaan. Dan wordt de stilte als een Stille Zaterdag waarop er iets met ons gebeurt.

Goede Vrijdag 6 april, dag 39

Twee teksten..




een klein meisje heeft een vogel gevangen
ze voelt het hartje kloppen
opeens knijpt ze zo hard mogelijk
vogeltje dood
en niet per ongeluk
dat meisje was ik
tot mijn verdriet
alleen maar willen weten
of je leven dat je in de hand kan houden
op eigen kracht ook af kan maken
maar wie doden kan, kan gedood worden
wie liegen kan, bedrogen worden
en ik ben bang, krijg angst om te leven
ik schaam me dat ik besta
en ook ik heb het koud

***

Uit de Marcus Passie van Dick van der Stoep

18 Aria “Stabat Mater”
 
1.Staande naast het kruis kan ik niet anders meer dan wenen
’t Onzegbaar groot verdriet wordt slechts begrepen door diegene
Die net als ik een kind verliezen moet

2.Staande naast het kruis zie ik het allemaal geschieden
Het ergste is toch wel dat ik mijn zoon geen hulp kan bieden
Het kind dat ik gebaard heb en gevoed

3.Staande naast het kruis hoor ik zijn allerlaatste woorden
De meeste mensen die mijn zoon vermoordden
Ze riepen hem hosanna nog zo zoet

4.Staande naast het kruis kan ik niet anders meer dan wenen
’t Onzegbaar groot verdriet wordt slechts begrepen door diegene
Die net als ik een kind verliezen moet


Witte Donderdag 5 april, dag 38

Dag waarop in veel kerken het verhaal van de voetwassing wordt gelezen: Jezus die de minste wil zijn, en zijn vrienden de voeten wast. Opmaat van het lijden dat komt, het verraad en de verlatenheid, na de laatste maaltijd die ze delen.

U vroeg om mijn handen
om ze te gebruiken voor uw goede zaak.
Ik gaf ze wel even, maar nam ze weer terug,
want het werk was zwaar.


U vroeg om mijn mond
om te protesteren tegen onrecht.
Ik fluisterde maar wat, om niet gepakt te worden.


U vroeg om mijn ogen
om de ellende van de armoede te zien.
Ik deed ze dicht, want ik wilde niets zien.


U vroeg om mijn leven
om door mij uw werk te doen.
Ik gaf maar een klein stukje, om niet té betrokken te raken.


Heer vergeef me mijn egoïsme
om U alleen te dienen als het mij goed uitkomt,
alleen op plaatsen waar het veilig is
en alleen met hen die het mij gemakkelijk maken.

Vader, vergeef mij, maak mij een nieuw mens,
zend mij uit als bruikbaar werktuig
en laat de betekenis van uw kruis

dieper tot mij doordringen. (Joe Sermane, Zuid Afrika)



woensdag 4 april - dag 37 niemand die mij zo heeft ontwapend’

Lied van Maria Magdalena (liedje van Stef Bos, gezongen door Riet Muylaert)



 
Jij viel zoals licht
In mijn leven naar binnen
De zon door de ramen
Aan het begin van de dag
Je zei het wordt tijd
om opnieuw te beginnen
We leven alleen nog
Recht uit het hart

Jij was altijd verwonderd
Met open armen
Jij liet mij zien
Dat samen bestaat
Jij hebt je dromen
Nooit verraden
Jij hebt de wereld
De liefde verklaard

De hemel brak open
De ruimte werd groter
Ik voelde me vrij
En ik wist niet waarom
Jij hebt de liefde
Nooit verloren
Maar jij vloog te hoog
Te dichtbij de zon

En nu kijk ik om
De sporen vervagen
Maar onzichtbare armen
Houden mij nog vast
Het wordt tijd om jou
Los te laten
Sluit je ogen en
Slaap zacht


Ik heb niemand gekend
Die mij zo heeft ontwapend
Ik heb niemand gekend
Die mij zo heeft verwond
Ik heb mezelf
In jou achtergelaten
Maar het was goed
Dat jij bestond


dinsdag 3 april - dag 36 - zie blog @veertigdagen 'wachten in stilte'

Maandag 2 april – dag 35, ‘liefde’

Een man wilde over liefde spreken.
‘Nee…! Niet over liefde…!’ riep iedereen
en iedereen ging weg of sloeg hem neer,
en de dood keek door een raam:
‘Over liefde…? Belachelijk..!’

Die man trok vleugels aan,
gelijk die van een lijster,
maar groter en radelozer,
en weg vloog hij en zong over de liefde
en de liefde zong over hem, ruiste over hem -

nooit zo verdrietig ging slapen een man
op de achteloze aarde.


Toon Tellegen

Zondag 1 april – 6e zondag in de 40 dagentijd
Vandaag wordt in veel kerken het verhaal van de intocht in Jeruzalem gelezen: Jezus wordt toegejuicht als hij op een ezel de stad binnenrijdt. Deze Palmzondag is het juichende begin van een verhaal van tegenstand, lijden en dood, een lange weg door het donker naar het licht.

Een hype
een held
een idool
we veren op
en zwaaien blij
met wat voor handen is

een held op een ezeltje
voeten in ’t stof
slepend
die Jezus
Verlosser

in hem zien we
succes

maar
overwinning
op het donker
kan alleen
door ’t donker
heen
door het stof

het stof
van ons leven..

gaat hij
naar het licht?


Thema van deze week: ‘door het donker..naar het licht’

Hieronder de activiteiten in de Stille Week, in de Protestantse gemeente Cothen (Brink 9,Cothen).
Woensdagavond is de kerk open voor wie inspiratie zoekt, een lichtje wil aansteken, een kopje koffie of een gesprek wil, of juist stilte.

Maandagavond 21.30 uur avondgebed
dinsdagavond 20 uur opname van The Passion Gouda 2011 kijken, 21.30 uur avondgebed
woensdagavond 19.30 kerk open, ruimte om inspiratie op te doen, 21.30 avondgebed
donderdagavond 19.30 uur, viering van Witte Donderdag, avondmaal, veel muziek uit Iona
vrijdagavond 19.30 uur viering van Goede Vrijdag, teksten en muziek
zaterdagavond 21.30 uur, viering van de Paaswake, teksten, licht, water, brood
zondagmorgen 10 uur, viering van Pasen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten