zondag 27 februari 2011

Zorgen

Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.. zegt Jezus. Zorgen – het is een woord met een dubbele betekenis, positief en negatief gekleurd. Zorgzaamheid en bezorgdheid raken aan elkaar. Roept Jezus hier op tot zorgeloosheid? Het is een open deur.. nee, natuurlijk niet.
Het gaat hier om materiële zorgen. Heb ik die? Niets vergeleken bij een moeder met drie kinderen aan de andere kant van de aardbol, of één die van de bijstand moet leven dichtbij. Maar de materie is wel reëel, en zorg ervoor is goed. Dat moet niet weggewuifd worden of gebagatelliseerd in de kerk. Dagelijks brood hebben we nodig, en daar mogen we ook om bidden met Jezus. Alleen niet voor onszelf alleen – ‘ons’ dagelijks brood, daar moeten we elke dag weer voor zorgen.
Ben ik vrij van het ‘stapelen’ van bezit, zodat wat echt van waarde is uit het oog raakt? Zie ik wel, waar ik niet zonder kan? Dien ik de Mammon (een woord dat zo lekker ‘bekt’). Kan ik de neiging om meer te willen beheersen? De behoefte om onzekerheid uit te sluiten? Kan ik bij de dag leven, bij de zorg die die dag van me vraagt?
Jezus lijkt wel een vroege profeet van de beweging van mindfulness, waarin aandacht voor het moment gevraagd wordt. Leven in het hier en nu.. daarin is misschien wel eeuwigheid te vinden. Jezelf vergeten inclusief je zorgen, jezelf verliezen in het nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten